Pala Isoa Omenaa ja vähän tietojohtamista

Konferenssimatka New Yorkin osavaltioon oli valtavan hieno kokemus. Kiitos Marcus Wallenbergin säätiölle, joka mahdollisti matkan. Ilman säätiöiden tukea paljon peräänkuulutettu kansainvälistyminen jäisi helposti vain juhlapuheiksi.

Matkasuunnitelmani piti ensin sisällään lennon Helsinki-New York. Nykissä vietin muutaman päivän, joiden aikana tapasin vanhan ystävän professori JC Spenderin. JC on yksi tietoperustaisen organisaatio-ajattelun uranuurtajia. Viime aikoina hän on kirjoitellut ja puhunut paljon Management-koulutuksen tilasta ja tulevaisuudesta.

Olemme JC:n kanssa käyneet keskustelua jo vuodesta 2009 asti, jolloin tapasimme ensimmäisen kerran IFKAD konferenssissa Glasgow:ssa.

Monet JC:n ajatukset menevät minulta pahasti yli hilseen, mutta aina näistä keskusteluista saa myös uutta ajateltavaa. Niin nytkin.

Koulutuksen ongelmakohtien lisäksi keskustelimme käynnissä olevasta tutkimuksestani. Tuloksellisuusdialogi kytkeytyi kivasti ”Strategic conversations” terminologiaan, josta JC on yhdessä Bruce A. Strongin kanssa kirjoittanut kirjan, josta sain kotiin vietäväksi omistuskirjoituksella varustetun version. Kirjan annista lisää myöhemmin.

Manhattanin suurimmat nähtävyydet tuli niin ikään käytyä läpi tiiviissä tahdissa. Ison Ompun jälkeen otimme täydentyneen ryhmämme kanssa suunnan kohti Syracusea ja edelleen Ithacaa, jossa järjestettiin tämän vuoden ICICKM -konferenssi (Intellectual capital, Knowledge management & Organizational learning).

Konferenssissa esitin itse tutkimuspaperin otsikolla “Organizing for learning” ja toimin puheenjohtajana aineetonta pääomaa käsitelleessä työryhmässä. Lisäksi esittelin posteria “Value-Based Healthcare and Patient Values – Adding a Strategic Edge to Measuring Health Impact?”. Jälkimmäisen osalta kunnia kuuluu ensisijaisesti tutkijaryhmälle Patrik Nordin, Anna-Aurora Kork ja Inka Koskela.

Matkaohjelmaan mahtui myös vierailu Niagaran putouksilla ja Keybank centerissä, jossa Buffalo Sabres kohtasi kauden avauksessa Montreal Canadiensin. Viikon aikana ei juuri levätty; jalat saivat osansa, samoin pääkoppa. Aikaero ja kova tahti kaatoivat tutkijat petiin jo hyvissä ajoin iltasella.

Muutamia ajatuksia konferenssin key noteista.

Ensimmäisen key noten piti IBM:n Christian Toft-Nielsen. Esityksen otsikkona oli “Knowledge Management in the Cognitive Era”. Mielenkiintoinen esitys, jonka jälkeen jäin miettimään sitä, miten erilainen käsitys esittäjällä oli knowledge managementista kuin minulla. Toft-Nielsen näki sen teknologisena asiana, minulle kyse on arvonluonnin ymmärtämisestä. Esitin tästä kysymyksenkin ja uskoakseni esiintyjä sen myös ymmärsi 🙂 Vastaava näkökulmaero on tullut esiin aikaisemmissakin keskusteluissa rapakon takana toimivien tutkijoiden kanssa.

Toisen key noten piti Jay Liebowitch. Mies, joka on pyörinyt KM kuvioissa pitkään ja kirjoitellut useampia opuksia teemasta. Esitys perustui näistä tuoreimpaan: ”Successes and Failures of Knowledge Management”. Hieman jätti kylmäksi, samaa tuttua KM:n voimaa, josta on vouhkattu jo pitkään. Huomionarvioista mielestäni oli se, että Liebowitch puhui lähes yksinomaan ”Communities of practicesta”.

Esityksensä lopuksi Liebowitch tarjoili ”10 Rules for the Road”, näistä voi joku saada ideoita oman organisaationsa tietojohtamisen kehittämiseksi.

  1. Have a senior champion & align your KM strategy with your organizational strategies, goals and objectives.
  2. Develop a well-designed KM implementation plan (people, process, and technology)
  3. Develop a formal knowledge retention strategy – start from day one of the employee’s life with the organization
  4. Incorporate KM as part of human capital strategy, succession planning, workforce development, strategic planning, and/or quality management
  5. Be thoughtful in your approach (knowledge audit, social network analysis, etc.)
  6. Align your KM approaches to fit your organizational culture
  7. Celebrate the success, then bring in the bittersweet stories.
  8. Develop KM metrics (especially outcome measures)
  9. Don’t force-fit technology (people/culture/process are where the rubber hits the road)
  10. KM is just one part of your ”strategic intelligence”

 

En nyt ole ihan varma sainko kaikki 10 ylös – omissa muistiinpanoissa näistä viimeinen oli jo vähän ehkä eri asiaa – tai sitten ei. Eiköhän niitä kuitenkin ollut tuossakin, jossain määrin tuttua kauraa jo KM:n alkuajoilta. Keskeinen itselleni herännyt kysymys onkin: missä menet KM, miten uusiudut ja vastaat 2010-luvun yritysten tarpeisiin?

Minä sain retkeltä paljon uusia ajatuksia, joista lisää myöhemmin erityisesti käynnissä olevan hankkeemme näkökulmasta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s