Vuosi professorin sijaisena – tuloksellisuusarviointi

Elä niin kuin opetat. Ainakin osin opettamani hengessä arvioin lyhyesti kulunutta vuotta kunnallistalouden professorina – olkoon tämä jonkinlainen personal performance review ennen vuoden vaihtumista. Sijaisuus päättyy muutaman päivän päästä, on reflektion aika. Arviointi on mielestäni luonnollista suorittaa yliopiston kolmen perustehtävän hengessä.

Opetus.

Opetuksen osalta vuosi alkoi julkisen talousjohtamisen menetelmäkurssilla heti vuoden alusta. Perussettiä, jota väritti mukavasti samaan ajankohtaan ajoittunut Prof. Giovanni Schiuman vierailu Suomessa. Giovanni toi vähän italialaista energiaa kurssille, opiskelijatkin tykkäsivät.

Kesä meni pitkälti julkisen talousjohtamisen peruskurssin suunnittelussa. Otin opettajakollegan lisäksi mukaan yhden opiskelijan ja yritin lisätä asiakasnäkökulmaa opetukseen. Kehitystyö linkittyi mukavasti JKK-tasoiseen verkko-opetuksen kehittämishankkeeseen, jonka kautta sain tukea muiden opintosuuntien opettajilta, avoimen yliopiston suunnittelijoilta ja opetusteknologian väeltä.

Osallistujia oli lopulta noin 350 ja opiskelijapalaute oli parasta koskaan saamaani. Onnistuminen toi hyvän mielen. Esseiden tarkastus osoittautui arvioitua työläämmäksi kaiken muun keskellä ja tätä osaa pitää jatkossa erityisesti kehittää. Tekemällä oppii.

Loppuvuodesta vedimme vielä professoriyhteistyössä ”Performance management in the public sector” -kurssin. Omasta tutkimuksesta puhuminen on aina erityisen palkitsevaa, kansainvälinen ilmapiiri toi mukavan lisän.

Edellisten ohella käynnissä on ollut graduseminaari, jonka puitteissa ohjauksessa on ollut n. 20 gradun tekijää. Näiden lisäksi olen arvioinut n. 10 muiden ohjauksessa ollutta työtä. Vuoden aikana on pidetty myös muutamia jatko-opintoseminaareja, joihin olen osallistunut.

Vuosi opetuspainotteisessa tehtävässä avasi uuden näkymän yliopistoon. Aikaisemmin lähes yksinomaan ulkoisella rahoituksella tiiviissä yritysyhteistyössä toimineena käytännönläheisenä tutkijana ymmärrän nyt paremmin, että yliopistosta on turha puhua yhtenä homogeenisena entiteettinä. Rooleja ja painotuksia on erilaisia, tämä ei kaikille tunnu aina olevan ihan selvä asia.

Tutkimus.

Päätehtäväni oli opetuksessa sijaistaminen. Tämän lisäksi tutkijan omalla vastuulla on kuitenkin aina tulevien palkkarahojen metsästäminen. Tässä tarkoituksessa olen ollut mukana useammassa rahoitushaussa.

Tekesin alkuvuoden terveys- ja hyvinvointiteeman haussa ideamme sai tylyn vastaanoton. Ideamme ei tuottanut riittävän suorasti uutta liiketoimintaa. Seuraavaksi osallistuimme hieman eri ryhmittymällä STN -hakuun, jossa pääsimme toiselle kierrokselle, mutta rahat jäivät saamatta. Arviot olivat kuitenkin hyvät.

Alkusyksystä rakensin mielestäni vahvan hakemuksen Työsuojelurahastolle. Rahoitusta ei kuitenkaan tullut. Arvioitsijoiden mukaan julkisen sektorin tuloksellisuusinformaation hyödyntämisen kehittäminen ja tiedolla johtamisen tutkimus ei omaa riittävää uutuusarvoa. Rohkenen olla eri mieltä ja jatkan valitsemallani tiellä, tavalla tai toisella.

Lisäksi olemme taas eri konsortiolla mukana Akatemian syyskuun haussa. Verkot ovat jatkuvasti vedessä, pakko olla. Tutkimus-kategoriaan uppoavat myös 12 artikkelin vertaisarviointia, special issuen vierailevana editorina toimiminen sekä 5 julkaistua artikkelia ja editorial, jota systeemi ei laske em. kategoriaan. Näiden lisäksi julkaisuluetteloon on tullut 2 konferenssiartikkelia, joista toisen kävin itse esittämässä Ranskassa lokakuussa henkilökohtaisen apurahan mahdollistamana.

Yhteiskunnallinen vuorovaikutus

Yhteiskunnallinen vuorovaikutus on ollut vilkasta. Olen pitänyt yhteensä 16 eripituista puheenvuoroa tai koulutusta yliopiston ulkopuolella (Slideshare). Yhden seminaarin jälkeen päädyin paikallisradioonkin.

Tähän luokkaan kuuluvat lisäksi artikkelit Talouselämä-lehdessä, jossa väitimme kollegan kanssa yliopiston tuotantoprosessin takkuavan. Aamulehdessä kannustin jokaista tietojohtajuuteen ja Telma-lehdessä kirjoitimme lahtelaisen kollegan kanssa tuottavuuden johtamisesta. Koulutusorganisaation tietojohtamista pohdimme AMKE-blogissa ja aineettomasta pääomasta Tietoasiantuntijat -lehdessä (tulossa 5/2015).

Tutkimani teemat tuntuvat kiinnostavan kentällä kovasti. Tutkimusrahan saaminen näihin teemoihin tuntuu kuitenkin olevan kiven takana. Tiedon tuottamiseen käytetään kymmeniä miljoonia euroja erilaisten tutkimus- ja kehittämisprojektien, tietojärjestelmäinvestointien ja konsulttipalveluiden muodossa. Yllättävän vähän kiinnitetään kuitenkin huomiota siihen, miksi tietoa tuotetaan tai miten sen seurauksena toiminta muuttuu. Ainakaan sitä ei tunnu pääsevän tutkimaan. Siitä sitä toiminnan tuottavuutta ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta vasta syntyisikin.

Mitä jäi käteen?

Kulunut vuosi on opettanut monenlaista. Tämän tekstin tarkoitus oli osaltaan valottaa tutkijan työn moniulotteisuutta. Se ei ole vain opettamista tai tutkimista – se on jatkuvaa itsensä haastamista, uuden oppimista ja soveltamista. Eikä siihen kuulu pitkää 3kk kesälomaa. Työ on parhaimmillaan äärimmäisen palkitsevaa, vaikka välillä asiat ovatkin oikeasti vaikeita ja arvostelijoita riittää.

Itse koen, että suoriuduin vuodesta hyvin. Vuosi toi mukanaan paljon uusia asioita ja varusti repun monenlaisilla eväillä. Välillä polku tuntuu nousevan jyrkästi ylämäkeen, mutta onneksi nousuja seuraa yleensä alamäki. Entistä useammin oma polku risteää pienten, ennen tallaamattomien ja uusia mahdollisuuksia tarjoavien polunalkujen kanssa. Välillä taas oma polku meinaa hukkua maanteiden tai työmaiden alle. Kaikkien mahdollisuuksien ja myllerrysten keskellä toivotan Sinulle Hyvää Joulua ja menestyksekästä vuotta 2016.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s